Cupping, wat is dat?

Cupping of Cupping Massage is een intensieve manier om spieren en spierknopen (triggerpoints) te masseren met behulp van een glazen cup. Bovenop en rondom de pijnlijke spier wordt de huid en het bindweefsel stevig gestimuleerd door middel van het op vacuüm brengen van een glazen cup. Door het vacuüm trekken van de huid wordt het onderliggende gebied extreem goed doorbloed. Hierdoor is het voor het lichaam mogelijk zich sneller en gemakkelijker te ontdoen van afvalstoffen. Door reflexwerking komt het onderliggende spiergebied tot ontspanning.

De oorsprong

In vroegere tijden werd deze massage toegepast om het gif uit wonden en slangenbeten te zuigen door de vacuüm werking. In deze tijd werden er uiteraard nog geen glazen cupjes gebruikt. Naar alle waarschijnlijkheid werd er gebruik gemaakt van uitgeholde horens van dieren. Waar en wanneer de eerste vorm van de cupping massage precies is ontstaan is onduidelijk. Men vermoedt dat de massage is ontwikkeld in China, net als de meeste massages. Er zijn verwijzingen naar de cupping massage, afkomstig uit China, in geschriften van het jaar 28 na Christus. Hier zou deze massagevorm niet alleen zijn toegepast om gif uit het lichaam te trekken, maar ook om bij een operatie bloed weg te leiden van de plaats waar de operatie uitgevoerd diende te worden. Na China werd de cupping massage toegepast in Egypte om klachten als pijn, duizeligheid, koorts, een verminderde eetlust en menstruatieproblemen te verhelpen. Het derde land waar de cupping massage opdook in de geschiedenis, is Griekenland. Van hieruit verspreide de techniek zich door Europa, waarna het uiteindelijk ook in de Verenigde Staten terecht kwam

Cupping Massage, wanneer?

Cupping werkt in de eerste plaatst ontspannend, en is voor iedereen goed om een betere bloedsomloop te verkrijgen. Daarnaast wordt cupping veel toegepast bij:

• Chronische pijnklachten, zoals fibromyalgie
  • Spierspanningshoofdpijn
  • Migraine
  • Stress-gerelateerde klachten
  • Spierproblemen (bv. van de nek, schouder of rug)
  • Frozen shoulder
  • Peesklachten
  • Sportblessures

Mijn ervaring met Cupping

Ik ben ongeveer 8 a 10 jaar geleden in aanraking gekomen met cupping.  Sindsdien behandel ik patienten met uiteenlopende spierklachten van met name nek, schouders en rug met deze techniek. Ik bemerkte al vrij snel dat er met behulp van cupping een forse doorbloedingsverbetering en ontspanning van het spierweefsel plaatsvond. Cupping bleek al snel een effectieve manier om snel pijn en spierspanning te verminderen. Tegenwoordig gebruik ik cupping voor bijna alle spierproblemen en stressgerelateerde klachten. De techniek welke ik gebruik is eigenlijk meer een afgeleide van de bindweefselmethode.  De cup wordt vacuüm gezogen en in een trekkende beweging over de huid getrokken in de richting van het bindweefsel c.q.  het spierverloop. Ik laat de cup wat langer staan op drukpijnlijke spierknopen/triggerpoints.

De behandeling

Met de cup kan de kracht/het vacuüm goed gedoseerd worden. De eerste paar keren kan de behandeling wat gevoelig zijn, omdat het onderliggende weefsel verstoord is. Doordat de huid vacuüm wordt getrokken wordt de histamine en endorfine lokaal gestimuleerd, waardoor het behandelend gebied min of meer wordt verdoofd. Hoewel de massage voor velen pijnlijk lijkt, kan de cupping massage toch worden ingedeeld in de massages die voornamelijk zijn bedoeld om te ontspannen. De behandeling is niet geschikt voor patienten met een hoge bloeddruk, bij zwangerschap, bij gebruik van bloedverdunners bij hartklachten, bij kanker, bij spataderen, bij open wonden of bij oedeem. Na de behandeling zijn blauw/paarse plekken t.p.v. de behandelde spierknopen normaal, deze verdwijnen na verloop van een aantal dagen.